فهرست مطالب

یکی از حساس‌ترین کالاهای وارداتی، کالاهای پزشکی هستند که هر گونه سهل‌انگاری و عدم توجه به موارد قانونی، می‌تواند نتایج ناخوشایندی را برای وارد کننده آنها داشته باشد. در حل حاضر ترخیص کالاهای تجهیزات پزشکی در ایران تنها از تعدادی از گمرکات خاص کشور از جمله گمرک شهید رجایی بندر عباس، گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک خرمشهر و گمرک بندر امام خمینی صورت می‌گیرد. طی‌‌کردن پروسه ترخیص کالای پزشکی از گمرک کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌هایی دارد که واردکننده یا نماینده قانونی او بایستی به آن اشراف کامل داشته باشد.

گروه بازرگانی گزدرازی بدون اتلاف وقت و در سریع ترین زمان ممکن و با تهیه اسناد به صورت دقیق و تخصصی، پاسخگویی نیاز شما تجار عزیز در حوزه ترخیص کالاهای پزشکی از گمرک است. روند ترخیص کالاهای پزشکی شباهت زیادی به بقیه کالاها دارد ولی در این مقاله به مهمترین تفاوت‌های آن می‌پردازیم.

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالای پزشکی از گمرک

اولین مرحله از مراحل ترخیص کالای پزشکی از گمرک، ارائه مدارک مورد نیاز است که مهمترین آنها معمولاً بدین شرح می‌باشد:

  • مجوزهای واردات تجهیزات پزشکی از وزارت بهداشت و صمت
  • ارائه مدارک مربوط به حمل و نقل کالا از کشور مبدأ به کشور مقصد
  • اسناد مربوط به انبارداری، تخلیه، بارگیری
  • پیش فاکتور
  • پکینگ لیست
  • فیش های پرداخت بانکی

تعرفه گمرکی تجهیزات پزشکی

تعرفه گمرکی تجهیزات پزشکی به تعداد کالای وارداتی، نوع کالا، کاربرد کالا و… بستگی دارد و به صورت دقیق نمی‌توان تعرفه گمرکی تجهیزات پزشکی را بیان کرد زیرا هر کالای پزشکی که وارد گمرک می‌شود، با توجه به کاربردی که دارد دارای کد تعرفه گمرکی است و برطبق آن، هزینه ترخیص تجهیزات پزشکی مشخص می‌شود. در ذیل برای شناخت بیشتر شما به تعدادی از تعرفه‌های گمرکی تجهیزات پزشکی اشاره می‌کنیم:

  • تعرفه گمرکی جهت ترخیص وسایل مورد استفاده در علوم پزشکی، جراحی، دندانپزشکی، لوازم مربوط به تست چشم در ردیف 9018 قرار می‌گیرد.
  • تعرفه گمرکی جهت ترخیص دستگاه های الکتروکاردیو گراف در ردیف90181110 با حقوق ورودی 15% می‌باشد.
  • تعرفه گمرکی جهت ترخیص دستگاه های اسکن اولتراسونیک در ردیف 90181200 با حقوق ورودی 5% می‌باشد.
  • تعرفه گمرکی جهت ترخیص دستگاههای در ردیف MRI 90181300 با حقوق ورودی 5% می‌باشد.
  • تعرفه گمرکی جهت ترخیص دستگاه مانیتور علائم حیاتی در ردیف 90181911 با حقوق ورودی 20% می‌باشد.
  • تعرفه گمرکی جهت ترخیص دستگاه پالس اکسی‌متر جهت سنجش درصد اکسیژن و تعداد ضربان قلب در ردیف 90181920 با حقوق ورودی 15% می‌باشد.

مهمترین شرط ترخیص کالای تجهیزات پزشکی از گمرک

همانطور که ذکر شد واردات و ترخیص کالاها و تجهیزات پزشکی کار آسانی نیست و نیازمند اخذ و ارانه مدارکی است که دریافت آنها ممکن است وقت‌گیر باشد و به سختی اخذ شود. مهمترین و اصلی ترین شرط برای ترخیص این نوع کالاها، اخذ مجوز واردات کالای تجهیزات پزشکی از وزارت بهداشت است و در صورتی این مجوز صادر می‌شود که خود کشور سازنده از آن محصول استفاده کرده باشد و یا در حال استفاده باشد. گواهی و سند این امر باید به رؤیت اداره کل تجهیزات پزشکی برسد. همچنین اگر این محصول در اروپای غربی و یا آمریکا مورد فروش قرار گرفته یا سابقه فروش داشته باشد بایستی گواهی EG برای بازار اروپا و FDA برای بازار آمریکا را اخذ کرده باشید تا به اداره کل تجهیزات پزشکی ارائه کنید. قابل ذکر است که تنها شرکت هایی اجازه واردات کالا و تجهیزات پزشکی را به کشور دارند که در اداره کل تجهیزات پزشکی ثبت شده باشند.

ارسال دیدگاه